Wat is mindfulness?

De 8 weekse mindfulness training is ontwikkeld in een ziekenhuis in Amerika in begin jaren tachtig van de vorige eeuw voor patiƫnten met chronische pijnklachten.

Het is een combinatie van oosterse meditatie technieken en oefeningen uit de westerse psychologie.

Bij mindfulness gaat het om het opmerken van wat er op dit moment is, precies zoals het is. Een belangrijk aspect hierbij is dat het gebeurt vanuit een vriendelijke, milde houding naar jezelf. Het heeft geen zin jezelf op de kop te geven voor iets wat er al is, of dat nu emoties zijn, of piekergedachten of pijn in je lichaam. Het betekent dat je leert accepteren wat er op dat moment is, zonder het weg te willen hebben of vast te willen houden. Het laat je zien welke patronen je hebt ontwikkeld in je dagelijkse leven en gedrag en staat stil bij de vraag of die patronen nog helpend voor je zijn. Mindfulness leert je je aandacht te richten waardoor je in staat bent je aandacht aan datgene te geven wat belangrijk is i.p.v. meegezogen te worden in gedachten, emoties of pijn.

Mindfulness laat zich moeilijk vangen in woorden. Het is een vaardigheid die je kunt trainen en die je, door het effect te ervaren, kunt begrijpen. Het is geen ontspannings techniek, maar een andere manier van kijken naar jezelf en de wereld om je heen. Dit kan wel ontspanning geven, maar is niet het doel.